Wat doet een vertrouwenspersoon?

De vertrouwenspersoon heeft drie hoofdtaken

Eerste opvang

Een medewerker kan terecht bij een vertrouwenspersoon als hij geconfronteerd wordt met sociale onveiligheid. Een vertrouwenspersoon heeft vertrouwensplicht en zal nooit iets ondernemen zonder dat de melder daarmee heeft ingestemd.

Voorlichting

Een vertrouwenspersoon kan medewerkers en leidinggevenden voorlichten rondom onderwerpen die gaan over sociale veiligheid

Advies

De vertrouwenspersoon geeft gevraagd én ongevraagd advies aan de opdrachtgever wanneer het gaat over sociale veiligheid binnen de organisatie.

De eerste opvang van medewerkers is veruit de belangrijkste taak van een vertrouwenspersoon.

Bij een vertrouwenspersoon kan een medewerker terecht als hij geconfronteerd wordt met sociale onveiligheid. Dit kan bijvoorbeeld zijn als de medewerker het gevoel heeft dat hij door een leidinggevende of collega’s wordt gepest, geïntimideerd of gediscrimineerd. Kortom al die zaken op het werk waar je erg ongelukkig van kan worden en waar je niet meteen iets aan kan doen. Een vertrouwenspersoon heeft vertrouwensplicht en zal nooit iets ondernemen zonder dat de melder daarmee heeft ingestemd.

De vertrouwenspersoon is onafhankelijk, onpartijdig en staat de melder bij. De vertrouwenspersoon doet niet aan waarheidsvinding. Hij onderneemt geen enkele actie zonder de nadrukkelijke toestemming van de melder. De meeste melders willen advies en zo nodig begeleiding om zelf de problematiek op te kunnen lossen. In sommige gevallen wil de melder een gerichte interventie naar het management. Mocht een informele oplossing onvoldoende resultaat opleveren, dan kan de vertrouwenspersoon de melder ondersteunen bij het indienen van een formele klacht bij klachtencommissie.

Ondersteuning

De vertrouwenspersoon biedt ondersteuning en helpt bij het zoeken naar een oplossing. Een gesprek waarbij je de tijd neemt om naar iemand te luisteren kan vaak al veel helpen. 

In het uiterste geval kan ik je adviseren en bijstaan bij het indienen en behandelen van een formele klacht. Geheimhouding, en privacybescherming zijn sleutelvoorwaarden binnen mijn rol als vertrouwenspersoon. Je werkgever is volgens de Arbowet verplicht jou te beschermen tegen psychosociale arbeidsbelasting. Oftewel tegen stress door je werk. Dat betekent dat hij grensoverschrijdend gedrag en werkdruk moet voorkomen. 

Hij moet hiervoor een beleid opstellen en dat ook daadwerkelijk uitvoeren. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon kan een belangrijk onderdeel van dit beleid zijn.

Geheimhoudingsplicht

Een vertrouwenspersoon heeft geheimhoudingsplicht: álles is vertrouwelijk. Je kunt bij de vertrouwenspersoon onder andere terecht voor: · Eerste opvang als je bent lastiggevallen en hulp en advies nodig hebt; · Het nagaan of een oplossing in de informele sfeer mogelijk is; · Informatie over andere oplossingsmogelijkheden, zoals klachtenprocedures; · Begeleiding als je de zaak aan de orde wil stellen bij een klachtencommissie of leiding van een onderneming; · Doorverwijzen naar andere hulpverlenende instanties of een mediator; · Het geven van voorlichting over de aanpak van ongewenst gedrag.

Daarnaast kan een vertrouwenspersoon leidinggevenden en managem ent adviseren en ondersteunen bij het voorkomen van ongewenst gedrag; · Gevallen van ongewenst gedrag registreren.

Voor meer informatie of advies kan je vrijblijvend contact met mij opnemen.